Myynnin raportointi
Tehosta myyntiä analytiikan avulla
Myynnin johtaminen vaatii jatkuvaa hereilläoloa useaan suuntaan. On tunnettava markkina, asiakkaat, tuotteet ja trendit ja myynnin prosessit. Tarvitaan tarkka näkymä oman tiimin toimintaan ja markkinointiin sekä hyvä ymmärrys näiden vaikutuksesta myyntiin. Taaksepäin katsominen ei riitä, vaan tietoa tarvitaan myös ennakkoon. Myyntijohtajan työ on jatkuvaa tiedon palasten keräilyä ja yhdistelyä, jossa intuitio ei riitä.
Pengon tarjoaa myynnin johtamiseen analytiikan työkalupakin, joka luo vankan perustan myyntijohtajan työlle. Se antaa tietoon perustuvan kokonaiskuvan myynnin tilanteesta ja näkymistä niin myyntitiimille kuin muulle organisaatiolle. Se varmistaa, että vuoropuhelu ja päätökset perustuvat yhteiseen, jaettuun ja ajantasaiseen tietoon.
Lue lisää siitä, miten voit tehostaa liiketoimintaa hyödyntämällä myynnin dataa
Ratkaisu myynnin raportointiin ja analytiikkaan
Myynnin analytiikan ratkaisumme auttaa koostamaan keskeisimmät myynnin mittarit yhdelle alustalle. Saat visuaalisen yleisnäkymän tilanteeseen ja mahdollisuuden analysoida tietoa eri näkökulmista, tunnistat trendit ja poikkeamat. Ajantasainen tieto palvelee paitsi myyntitiimiä, myös käyttäjiä eri puolella organisaatiota: niin johto, talous, tuotanto, resurssointi kuin markkinointikin tekevät jatkuvasti päätöksiä myynnin tietoihin pohjautuen.
Toteutamme analytiikkaratkaisun joko Qlik tai Power BI-alustalle. Toteutuksen lähtökohtana on liiketoiminnan ja käyttäjän tarpeet, ja se perustuu tiedolla johtamisen DAR-malliin.
Myynnin analytiikka palvelee myyntiprosessin eri vaiheita prospektoinnista jälkimarkkinointiin ja asiakasymmärryksestä kysynnän ennustamiseen. Sen avulla voidaan kohdentaa myyntityö oikein ja parantaa niin asiakaskokemusta kuin myynnin suorituskykyä. Käytettävissä on juuri sen hetken tilanteeseen perustuva mittaristo, joka palvelee päätöksentekoa ja tehostaa myynnin prosesseja.
Ketterästi liikkeelle
Myynnin analytiikan kehittäminen lähtee asiakkaan tilanteen ja tarpeen määrittelystä. Jos myynnin perusraportointi on jo hallussa, autamme nostamaan raportoinnin seuraavalle tasolle tunnistamalla käyttäjien tämän päivän tarpeet, nykyratkaisun toimivuuden ja edistyksellisen analytiikan mahdollisuudet asiakkaan liiketoiminnassa.
Yrityksille, joiden myyntidata ja raportointi on vielä hajallaan, tarjoamme valmiin konseptin mittariston rakentamiseen ja analytiikan käyttöönottoon. Jos käytössä on jo Power BI- tai Qlik-alusta, ratkaisu integroidaan sen osaksi. Jos työkalua ei vielä ole, perustamme ympäristön asiakkaan tarpeiden mukaan. Kokonaisuus rakennetaan vaiheittain niin, että käyttäjät pääsevät mahdollisimman nopeasti hyödyntämään tietoa työssään.
Liikkeellelähtö tapahtuu aina mittariston määrittelyllä: mitä dataa halutaan seurata, kuka sitä tarvitsee ja missä muodossa se halutaan esittää? Ensimmäinen askel myynnin analytiikan kehittämiseen on helppo: varaa aika keskusteluun asiantuntijan kanssa tästä.
Pengon Foresight – katse tulevaan
Pengon tarjoaa myös työkalut myynnin ennustamiseen. Näkymää tulevaan voidaan rakentaa niin historiadataan pohjautuen, laskennallisilla skenaariotyökaluilla kuin älykkäillä ennustemalleilla. Kysynnän ennustamisen pohjalla on niin yrityksen oma data kuin ulkopuolinen markkinadata. Ennuste- ja simulointimallit liiketoiminnan tulevan kehityksen arviointiin antavat vankan pohjan liiketoiminnan suunnitteluun ja eri skenaarioiden vertailuun.
Lue blogi ennustavasta analytiikasta tai katso aiheeseen liittyvä lyhyt video tästä.
Asiakkaiden kokemuksia
Molok Oy siirsi myynnin raportoinnin Power BI -järjestelmään
Mitä on myynnin johtaminen, jos et pysty tarkastelemaan luotettavasti tuotteiden ja asiakkuuksien kannattavuuslukuja? Ei riittävää, ja tämän Molok Oy päätti laittaa kuntoon Pengonin kanssa.